De uitdaging

In een steeds veranderende samenleving moeten bedrijven voortdurend blijven vernieuwen.

In een steeds veranderende samenleving moeten bedrijven voortdurend blijven vernieuwen. Veranderingen in technologie, markt en wetgeving hebben een disruptief effect op de financiële industrie en daarom vroeg de Rabobank ons om hen te helpen bij het opstellen van een top 10 van de belangrijkste ICT-trends voor 2014 – 2015. De lijst moest de belangrijkste ontwikkelingen in de markt signaleren en vertalen naar de situatie van de Rabobank, die deze trends als uitgangspunt gebruikt voor diverse pilots. Ook dienen ze als input voor de strategie van de bank en als inspiratie voor de business om vernieuwende initiatieven voor klanten op te starten. Omdat het opstellen van deze trendlijst een jaarlijks proces is voor de Rabobank was het belangrijk voor Clockwork om te komen met een onderscheidende en vernieuwende aanpak.

De oplossing

Het opstellen van de Rabobank ICT-trends is een groepsproces. Om de tijd met de groep innovatiemanagers zo effectief en inspirerend mogelijk te benutten hebben we de FutureDesk ingericht: een online omgeving om IT-ontwikkelingen te delen met de Rabobank. Tijdens het proces kon de hele groep hier continu in gesprek blijven, zodat we ook buiten de contactmomenten (workshops) voortgang boekten. Dit leverde een verdieping van de workshops op, die mede hierdoor erg inspirerend waren. We deelden de uitkomsten van de workshops ook via de FutureDesk. Tijdens de laatste workshop werd de groep uitgebreid met een brede vertegenwoordiging vanuit de business om zo onze ideeën te toetsen en de brug te slaan tussen de trends en de situatie van de Rabobank.

Het resultaat

Met de FutureDesk hebben we de Rabobank geïnspireerd en geholpen om collega’s te stimuleren om innoverende initiatieven op te zetten. Daarmee kan de Rabobank vernieuwende producten en diensten op de markt brengen die naadloos aansluiten op de wens van haar klanten.