De Rotterdamse haven kan op wereldniveau misschien niet concurreren door de grootste te zijn, maar wel door de ‘slimste’ te zijn. Met digitale producten en services die mensen en bedrijven in en om de haven echt helpen.

 

Corporate website én schaalbaar platform

PortOfRotterdam.com legt de digitale basis voor de grenzeloze ambitie van het Havenbedrijf. Vanuit tientallen verschillende websites ontwikkelden we in 2015 één stabiel en schaalbaar platform; corporate website en platform voor digitale producten en services ineen.

Onze grenzeloze digitale ambitie verdient een goed vertrekpunt. En die basis hebben we met Clockwork gelegd.

- Thea de Vries, Havenbedrijf Rotterdam

Slimme services die het verschil maken

PortOfRotterdam.com geeft toegang tot alle online services. Zo ontwikkelden we samen een online reserveringssysteem voor ligplaatsen, een routeplanner voor verbindingen tussen Rotterdam en het achterland en een navigatiesysteem dat rekening houdt met waterstanden bij eb en vloed. En dit is nog maar het begin.

User research in de haven

Meevaren met een binnenschipper, op bezoek bij de agenten die ligplaatsen in de haven reserveren of bij een expediteur die lading voor zijn klanten verscheept. Zo ontdek je wat mensen nodig hebben. Zo kun je ze helpen en verrassen met informatie en diensten waar ze écht wat aan hebben. Daarom zoeken wij doelgroepen op en gaan met ze in gesprek.

Teams bij het Havenbedrijf

Clockwork werkt op locatie in teams met medewerkers van het Havenbedrijf. We werken hands-on mee (leading by example), trainen en coachen medewerkers, leiden product owners op voor een Agile werkwijze en helpen de organisatie in alle facetten van haar digitale denken en doen.

De sleutel is om naar het gedrag van mensen te kijken. Zo kom je erachter wat mensen bezighoudt en waarom ze doen wat ze doen.

- Anniek Veltman, Clockwork

Als digitaal strateeg bij het Havenbedrijf is het werk divers en inspirerend; van het ontwikkelen van een product strategie, een service concept, business cases tot het opstellen van user stories samen met het team. Met een sterke focus op big data en meerwaarde creëren voor de eindgebruiker.

- Martijn Zomers, Clockwork -

De digitale transformatie van het Havenbedrijf

Uiteindelijk is het niet één website of één app, maar de digitale transformatie van de gehele organisatie die ervoor zorgt dat de haven van Rotterdam zich kan blijven ontwikkelen als slimste haven van de wereld. Daarom blijven wij samen met Havenbedrijf Rotterdam werken aan het uitbouwen en verbeteren van de online dienstverlening. Samen besteden we veel aandacht aan het activeren en betrekken van de hele organisatie, de mensen die de diensten bedenken, mogelijk maken én gebruiken.

Resultaat

De nieuwe digitale producten en services maken het leven van ondernemers, transporteurs en werknemers in de haven makkelijker. Digitalisering zorgt voor een aantrekkelijke dienstverlening, maakt de haven efficiënt en de (complexe) logistieke keten transparant. Dat maakt de keus van partijen voor de Rotterdamse haven een logische keus. Zo transformeert de Rotterdamse haven digitaal tot de slimste haven, met voordeel voor alle partijen.

Meer informatie?

Neem contact op met Arjen Bultje, Commercieel Directeur

+31(0)6 215 25176
arjen.bultje@clockwork.nl